22 August 2023

Diperakukan Lantikan Tetap oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Tahniah!

 Assalamualaikum.

Masih ada kah yang membaca laman blog ni? Rasa semua sekarang pakat sibuk scroll Twitter, Facebook, Instagram saja kan? Twitter pun dah jadi X tau. Punyalah masa berlalu tanpa sedar.

Sampai ke sudahkan aku tak share perjalanan PDPP aku kat IPG Tawau tahun 2021. Sungguh gais. Aku dah taip tajuk dan muqaddimah, lepastu aku blank. Aku stop. Selepas setahun, aku rasa nak update semula.

Untuk makluman semua yang membaca, aku no more guru kontrak. Hehe. Aku sudah diperakukan tetap oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Tinggal lagi nak sign pencen dan keluar KWSP. Haha. Banyaknya lah dokumen nak kena selesai. Lagi dahsyat daripada nak masuk kontrak tu hari. Serabut aku rasa. Tapi takpa, kita hadap.

Okay, aku stop kejap. aku dah mengantuk. haha bye!

Hello, aku sambung menaiplah. Tiba-tiba aku dapat idea. Aku tengah memerhati budak-budak tengah kelas robotik.

Panjang kisah aku kalau nak diingatkan semula. Nak sampai tahap ni, tak tahu la berapa banyak air mata kena lap, berapa banyak masa kena korban, berapa banyak sakit hati kena telan, berapa banyak duit keluar mengalir. Syukur, selepas 3 tahun 2 bulan, secara sah, aku sudah diperakukan tetap oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Alhamdulillah.

89 orang guru COS 2020 Lahad Datu melapor diri untuk jawatan tetap

Penyerahan surat penempatan oleh Timbalan PPD

Bermula dengan kisah temuduga nak jadi guru interim Tahfiz Dini pada 2018, pada masa sama, pergi interview untuk jawatan Pembantu Pengurusan Murid N19, tapi masa tu Allah rezekikan aku untuk dapat calon simpanan saja jadi cikgu. Sedikit kecewa masa tu, tapi aku lupa. Rupanya Allah nak hadiahkan jawatan guru DG41 walaupun berstatus kontrak dahulu.

Bulan Oktober 2019, aku lapor diri sebagai PPM N19, selama 7 bulan berkhidmat di SMK Jenjarom, dapat panggilan untuk lapor diri cikgu pada Jun 2020. Tapi kena berkorban ke Sabah. Ingat lagi, masa tu, PKP 1.0, segalanya 100% buat sendiri dengan rentas negeri tak boleh nya dan macam-macam lagi lah.

Antara manusia yang ada dengan aku sepanjang 3 tahun kami di sini.

4 Jun 2021, kena sambung ambik ikhtisas di IPG Tawau. Setahun lagi berhempas pulas aku belajar sambil mengajar. Allah saja yang tahu betapa macam orang gila, mananya kerja IPG, mananya lagi kerja di sekolah. Memang kena latu sungguh-sungguh. tapi aku happy.

Hari Akhir Kem BIG PDPP Ambilan Jun 2020 IPG Tawau di SCCA, Lahad Datu

Oktober 2022, ngam aku berkonvo selepas selesai belajar. Aku pon tak sangka aku boleh sambung belajar dan dapat lulus dengan kelas pertama lagi. Amazing! Haha. Selesai konvo, dok push untuk interview lagi.

Graduasi PDPP PAI IPG Tawau

Wajib interview SPP untuk jadi cikgu dalam erti kata yang sebenar. Syukur, bulan 3 dapat panggilan. Bulan 6 dapat keputusan interview, tadaaaaaaa 15 Ogos 2023, aku dah lapor diri sebagai guru tetap.

Selepas selesai temuduga SPP di Politeknik Kota Kinabalu

Sebenarnya, aku takdak benda nak cerita lagi. Nantilah aku kongsi pengalaman lain. Sekarang tengah sibuk urus eproper dulu. lepasni aku cuba cari satu tips ka apa untuk kongsi macam dulu-dulu okay?

Doakan segala urusan aku dipermudahkan tau! Mana tau ada doa kalian yang Allah angkat!


Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

1 comment:

  1. Salam cikgu, nak tanya la, kalau mcam saya sudah iv CoS, result mungkin bulan 1 ni, adakah terus tahu penempatan atau kena isi egraduan jugak?

    ReplyDelete

Oh!Belog