10 June 2011

bukan aku anti, tapi ni cuma pendapat aku! paham dak?

Assalamualaikum.

currently listening to : Surah Al-Mulk by adik Ahmad Saud..

eh, blog aku cantek kan? hehe. . serius! kawan-kawan aku yang tengok pun kata cantikk! macam AKU! haha . siap puji bagai.. malu seh. ! HAHAHA. . takdelah.. nanti dah siap sepenuhnya aku punya 'rumah' ni, aku nak wat entry khas pasal designer dia.. hehe..

okey, aku bukan nak cerita pasal blog lagi. sabaq lu! hehe. sebenarnya aku dah lama nak post. tapi biasalah. macam aku penah cakap kat entri-entri yang lepas-lepas tu kan? baru-baru ni ada kes kat kolej aku. KESahnya macam ni..

ada seorang LELAKI yang MENCEROBOH masuk ke dalam kolej aku dengan memakai jubah, tudung labuh dan paling utama, PURDAH! LELAKI weh! bukan perempuan.. (kalau perempuan tak dikira ceroboh la kan? hehe :)

so, tak memasal dengan kami semua jadi tak selamat. duh macam time aku kat asrama dulu kala.. oleh sebab yang demikian, aku pun nak selatankan, ( eh, buka utarakan ker? tape, aku tukarrr! hehe.. ) pendapat aku nih haa.. yang dah lama aku pendam.

bagi sesiapa yang baca, terutama yang berniqab tuh, harap jangan terasa atau marah2 dan maki-maki aku, sebab aku cuma nak habaq pendapat aku naa~

setiap orang ada pendapat tersendiri begitu juga dengan aku dan kamu!



sebelum buat post ni, aku dah tanya merata orang yang pakar dalam bab nih ya.. sebenarnya, dalam kolej aku, pelajar-pelajar diwajibkan memakai tudung yang bidang besar contohnya tudung labuh dan pakaian yang mengikut ciri-ciri Islam. alhamdulillah. aku selesa macam tuh. tapi, purdah diharamkan. tapi ada jugak yang pakai. aku tengok sekarang ni, kat kolej aku ni macam jadi satu fesyen untuk berpurdah. haaa ~

atas sebab kes yang terjadi kat kolej aku buat kali ketiga kot tak silap, sepatutnya, sesiapa yang berpurdah tu WAJIB menanggalkan purdahnya untuk kemaslahatan bersama. bila ditanya apa sebab pakai purdah? mereka akan jawab, nak elak fitnah. haha.. jawapan standard lah.. memang betul, tapi fitnah macam mana? dan macam mana pulak hukum bila daripada kalangan mereka jugak yang menimbulkan fitnah? pahamkan masud aku? hehe..~ emo lak.. maap maap maap..:)

aku penah tanya ustaz merangkap pengarah fakulti aku. nak tau dia jawab apa?

kamu nak pakai purdah? tak payah la.. orang melayu ni bukan cantik sangat pun. hidung pun kemek. lainlah orang arab. hehe..~ <--- okey, ayat dia bergurau la.. tapi betul tak apa dia cakap?

dan ustazah jabatan aku yang sangat aku kasihi merangkap mentor aku pulak :

dia jugak pakai niqab dulu dan bersebab dan dah tanggalkan niqab atas sebab jugak. sebab dulu dia belajar kat jordan, so bila naik bas jer, orang Arab akan kejar. biasalah, orang arab kan nafsu kuat.. sampaikan terpaksa pakai purdah. dan bila balik Malaysia, dia bukak jer~ apa dia buat semua ada alasan yang kukuh..!

dan ustazah penah jugak berlawan dengan org berniqab kolej aku bila ustazah suruh dia tanggalkan. dia kata ni hak dia blablabla.. dan bagi dalil~ hehe.. so, ustazah aku cakap, antara Al-quran dengan HAdis, mana kena utamakan? haa.. terdiam kawann~

dan ada banyak lagi, nanti la aku cakap lak..tapi macam mana kalau pakai purdah, tapi mata bercelak sakan? tak timbul fitnah lain? lelaki ni bukan boleh sangat~ DARI MATA TURUN KE HATI ~ baik2..!



so, kalau dah purdah diharamkan, just ikot jer la..banyak songeh lak!~ untuk kemaslahatan kita bersama jugak.

aku jugak ada baca, katanya sunnah isteri-isteri Nabi saw. buat masa ni aku tak jumpa lagi hadis yang cakap macam tu. nanti aku cari. tapi ustaz aku jugak cakap :

tu semua budaya arab lah. sebab kat padang pasir berdebu, depa pakai sebab nak halang habuk dan nak jauhkan dari lelaki yang nafsu kuat.~ so, kat malaysia ni macam mana? tepuk dada tanya iman.>~

DAN INI CUMA PENDAPAT AKU. KALAU NAK PAKAI PURDAH, TERUSKAN NIAT TUH. TAPI PIKIAQ HABIS-HABIS. SEBAB JANGAN SENANG-SENANG NAK BUKAK PAKAI JER KAN? LAGIPUN, SEKALI PAKAI, AKHLAK KITA MESTI TERBAIK. BIASALAH. BANYAK PENDAPAT SELAGI TAK BERTENTANGAN DENGAN SYARAK, TAK SALAH KAN?
BAGI AKU TCUKUPLAH DENGAN MENUTUP AURAT SELENGKAPNYA. BANYAKKAN AMAL IBADAT. SEBAB ALLAH TAK LIHAT MACAM MANA LUARAN KITA, TAPI AMALAN DAN HATI KITA.



kalau macam ni pun cantek kan? :)


“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaianya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian lebih sesuai (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) allah adalah maha pengampun lagi maha mengasihani”

(Al-Ahzab: 59)

nanti aku buat entri pasal ni lagi kalau ada yang saja nak buat aku rasa nak cakap lagi! :)

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

21 comments:

  1. betul2.. pnh jugak sembang dengan kwn yg study kt jordan..dia ckp purdah kt sana adalah budaya.. ada jugak org yg bukan Islam pakai purdah untuk keselamatan diri mcm yg awk ckp tu

    ReplyDelete
  2. betul2.. pnh jugak sembang dengan kwn yg study kt jordan..dia ckp purdah kt sana adalah budaya.. ada jugak org yg bukan Islam pakai purdah untuk keselamatan diri mcm yg awk ckp tu

    ReplyDelete
  3. cik miera : waa..tak sangkaa.. ada jugak setuju.. mula2 risau jugak nak post.. betul..janji tutup aurat kan? :)

    ReplyDelete
  4. Pakaian tu tak salah, yang salahnya hati manusia, makin hari makin bebal...salah guna..
    p/s: dunia oh dunia!!

    Lepak sambil bersantai di NazZue.com
    Entri terkini: Cepatnya Bloglist Bergerak Tak Terkejar Yop

    ReplyDelete
  5. hmm.. dunia akhir zaman kan nazzue? :)

    ReplyDelete
  6. pheww..mish mmg setuju ni jann. lelaki kat malaysia pun nafsu kuat. sebab tu snggup pakai pakaian wanita apa macam nk masuk hostel perempuan. ehee

    ReplyDelete
  7. pakai purdah sbb fesyen??ohh bkn sbb macam konon2 nk ttp aurat.purdah tu kn budaya arab .kat sana kn padang pasir.so nk ttp dr debu masuk

    ReplyDelete
  8. selalu org berpurdah ni lawa..
    selalunye la...
    :)

    ReplyDelete
  9. amboih, semakin cun blog cik jannah ni :)

    ReplyDelete
  10. tak salah bagi pendapat .setuju !

    ReplyDelete
  11. ada jugak lelaki sanggup pakai macam tu untuk masuk hostel perempuan erk.. haiya...

    ReplyDelete
  12. mish : haha.. tah pape kan? bahaya skg ni..:)

    ReplyDelete
  13. sugar2 kapas strawberry : hehehe.. tak semua la..tapi kebanyakkan skg ni..betul2..

    ReplyDelete
  14. nard : aah.. selalunya.. tapi ada gak yang.. heheh

    ReplyDelete
  15. hazwan : ada je skg ni.. bahayaa..

    ReplyDelete

Oh!Belog