14 June 2013

Mengumpat

Bismillah.

Assalamualaikum.

Selak buku nota. Penuh dengan tulisan. Cakar ayam. Nampak sangat buruk tulisan. Agaknya kalau ayam tengok mesti dia bangga sebab dia cakar pun tak buruk macam tu.

Selak lagi. Terhenti di satu muka surat yang penuh dengan tulisan juga. Nota subjek Pendidikan Sosial Dalam Islam. Lama aku renungkan. Lama sampai aku rasa kena setepek kat batang hidung.

'Mengumpat itu dosanya lebih besar daripada berzina.'

Allahu. Terdiam. Diri mula mencari kesalahan diri. Kealpaan diri. Kelalaian diri. Aku manusia. Tak lepas dari kesilapan diri.

Sudah, lagu kat playlist pulak tetiba masuk mood sedih. *tukar*

Kita bila dah buat jahat, buat salah dengan Allah, kita boleh terus minta maaf dengan Allah. Ya, bertaubat. InsyaALLAH. Allah itu Maha Pengampun. Tapi mengumpat ni dosa antara kita dengan manusia. Kita mintak maaf, kita takut dia tak maafkan. Kita tak minta maaf, kita takut tak sempat sebelum sampai waktu kita.

Dosa dengan manusia tu, Allah tak terima taubat kalau mereka tak maafkan kita. Jadi, selalu lah kita memaafkan dan dan minta maaf. Dalam Al-Quran sendiri pun ada kata mengumpat ni ibarat makan daging saudara sendiri. 

Semoga Allah memaafkan kita. Dan kalau aku ada buat salah, termengumpat ke apa ke kan, aku minta maaf yer. Hampa pun jangan dok nak tacing sangat.

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

3 comments:

  1. jom kita semua muhasabah diri....
    istiqamah....

    ReplyDelete
  2. Takpe la.. raya lagi sebulan lebih. Buat ketupat je la nanti jgn buat ketupat.

    ReplyDelete
  3. moga kita sama2 terus memperbaiki diri inshaallah :)

    ReplyDelete

Oh!Belog