18 December 2013

Jodoh atau Bodoh?

Bismillah.

Dah lama aku pendam satu hal ni. Penat aku perati. Perangai kau semakin hari semakin buat aku semak kepala. Why don't you just move on and be matured? Why?

Tengok tajuk, dah macam salah satu tajuk dalam Kitab Terfaktab 4 dah. tapi bukan bukan. Ini lain. Lain sikit. Hehe.
 
Main soal hati. Kau kata susah. Susah. Aku sendiri akui. Perkara tentang HATI sangat susah. Tapi aku tak pernah nampak usaha kau untuk kau ubati hati kau. Kau saja nak melayan perasaan bodoh kau tu. Kau jangan kata itu jodoh, sebab apa yang aku nampak, apa yang orang lain turut nampak, itu bodoh namanya.

 
 
Tolong jangan terlalu taksub dan obses dalam kau suka seseorang tu boleh? Mana cinta kepada Pencipta yang kau selalu agungkan dekat aku yang kau cintakan Dia? Mana cinta kepada Rasulullah yang kau selalu cakap, kau cinta Baginda? Aku malu dengan kau. Bab ini pon kau tak boleh kawal. 

Aku juga pernah kecewa, aku juga pernah disakiti, aku juga pernah ditolak cinta. Tapi aku masih rasional, aku mampu berfikir mana buruk mana baik. Maruah aku juga masih tinggi. Maruah aku masih mahal, malah lebih mahal aku letakkan.

Sekalipun kau suka dia, takdak syarat pun untuk dia suka kau balik. Kau harus, lebih senang, kau WAJIB tahu. Tidak ada syarat pon bila kau suka dia, dia kena suka kau balik. Kau sendiri kata hati dan perasaan tak boleh dipaksa, tapi ada kau bagi ruang untuk kawan aku pilih jalan hidup dia? Ada?

Hey, aku pernah suka seseorang juga. Hati aku sakit juga tatkala aku tahu, dia tak boleh untuk balas rasa aku tu. Dia sudah ada yang punya. Pedih woi sakit tu. Tapi aku pujuk hati, aku ambil yang positif. Aku belajar untuk redha. Aku belajar untuk menerima. Dan sekarang, aku lebih tenang. Aku juga mampu untuk lihat dia gembira disamping orang yang dia pilih.

Kenapa itu pun kau tak boleh kawal? Hey brader, kau lelaki, jangan tunjuk sangat kau tu takde jantan. Kau tu bakal nakhoda kapal hidup kau dan keluarga, jangan tunjuk sangat kau tu lemah. Kau bukan sayang, tapi kau taksub, taksub dengan cinta bodoh kau.

Cinta itu buta?

Tak.

Manusia yg melebihi dlm bercinta itu yang buta. Buta hatinya. Tidak nampak di mana Dia di hatinya sepatutnya.

Tolonglah. Kawal perasan kau yang entah apa apa tu. Dan kawal nafsu kau. 


xoxo,
jannah.

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

No comments:

Post a Comment

Oh!Belog