21 May 2019

Cara Solat Bagi Orang Yang Sakit Lutut (Solat Sambil Duduk)

Bismillah.

Alhamdulillah, hari ini kita dah berapa hari puasa anak-anak? Ya, 16 hari. Pandai! Hehe. Jadi, aku nak kongsi satu lagi ilmu. Mungkin ada yang tahu, mungkin ada yang masih belum tahu. Jadi, aku nak bagitau kepada yang tak tahu ni.

Apa guna kita berpuasa, tetapi kita tidak solat? Apa guna kita berpuasa, tapi kita sombong untuk tunduk menyembah-Nya? Betul? Sakit macam mana pun kita, SOLAT. Kalau tak boleh berdiri, duduk. Tak boleh duduk? Baring! Tak boleh baring, mengiring. Pun tak boleh mengiring? Tak boleh? Buat isyarat mata? Habis sekali, niat saja. Pon tak boleh juga? Mati je la.

Jadi, aku baru ni jatuh tangga. Terus ya kawan kawan, lutut aku yang bekas jatuh masa main futsal 10 tahun lepas terus sakit. Sakit nokkk. AKu nak lipat lutut tu, astaghfirullah. Jadi, aku cari semula solat cara duduk.

Untuk pengetahuan semua, kita duduk atas kerusi tu MENGGANTIKAN lantai ye. Hang jangan bantai duduk sampai takmau bangun. Hang sakit lutut ja kan? Sujud pon hang kena bangun, tapi hang kena sujud lebih rendah dari hang rukuk. Faham dak?

Kena ingat, rukuk dan sujud TAK BOLEH sama level. Hang kena sujud lagi rendah. Syarat sujud tu, kena bawah dari rukuk. Jadi, nak mudahkan semua, aku tolong cari hampa kat YouTube. Aku rasa penerangan ustaz ni memang sangat jelas.


Okay, dah tengok? Faham dak lagi? Kalau tak faham, boleh komen nanti aku jelaskan lagi. Okay?

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

No comments:

Post a Comment

Oh!Belog