26 October 2020

Swab Test COVID19 dan PKPD di Felda Anjung Teduh

Assalamualaikum.

Baru-baru ni Menteri Pertahanan (MENHAN) ada umumkan yang Felda Anjung Teduh akan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) disebabkan peningkatan ked COVID yang mendadak. Nak dijadikan cerita, felda tu pulak felda aku duduk sekarang.

Aku cerita sikit. Dalam Lahad Datu ni, ada mukim Bandar, mukim Felda dan apa lagi satu aku lupa. So, tempat aku ni mukim felda. Dalam felda ni, ada 55 pecahan felda. Besar tak besar la felda ni, sama besar macam Melaka. Haha. Besar ye aku tak tipu, felda terbesar dalam Malaysia.

So, aku ni duduk di Felda Anjung Teduh. Dalam Felda Anjung Teduh ni, ada dua pecahan felda. Felda Sahabat 1 dan Felda Sahabat 2. Aku di Sahabat 2. Ha, panjang kan? Kemudian ada lagi felda-felda lain seperti Felda Baiduri Ayu, Cenderawasih, Desa Kencana, Embara Budi dan lain-lain. Menarik juga nama nama dia. Dari A sampai T tak silap aku. Ini yang aku ingat la.

Sejak ada kes dalam felda aku, terus kami dikenakan PKPB. Masa tu okay lagi la berkeliaran dalam felda ni lagi. Boleh ke bandar, tapi sorang satu kereta dan basically macam masa PKP dulu la. Habis PRN hari tu la. Kemudian, setiap wakil rumah kena buat swab test. Lepas buat swab test tu yang kes mencanak naik oi.

Kami masih teruskan PKPDB seperti biasa. Ah banyak juga istilah aku nak kena hafal ni tapi biarlah akutak larat nak fikir dah. Sekolah pun ditutup, kami kena mengajar dari rumah. Sungguh la aku kesian kot dengan budak-budak. Jujurnya, sazah rindu korang oi! HAHA.

Cuma baru-baru ini yang kes mencanak naik lebih 500 tu, Sabah paling tinggi dan salah satunya, felda aku ni. AMpun, dalam banyak-banyak, felda ini yang paling tinggi. 47 kes tak silap aku masa tu. Terus lah MENHAN kita umumkan PKPD. Ya, yang dia pasang kawat duri tu. Esscom, askar polis bagai seronoklah berkawal mereka di depan sana. Hehe.

Sebelum dilaksanakan PKPD ni, pengurusan felda dah awal dulu laksanakan lockdown. Mujur aku sempat ke bandar untuk beli barang. Diet lah kalau gini cara. HAHA.

Paling tak best, SEMUA warga felda kena buat swab test. HAHA. Memanglah tak sakit sangat tapi aku tak suka. Berpeluh juga la aku masa tu. Benda aku tak suka kan kena buat. HAHA. Pagi tu, ada orang yang uruskan bab ni semua, ketuk pintu rumah, "Cikgu, oo cikgu. Pergi swab sekarang ya di dewan."

Mujur rumah depan dewan. Jalan kaki jak la kami. Meleleh juga air mata jantan ku saat diswab kali kedua ni. Kali pertama masa buat medical checkup nak datang sini. Dua kali aku terlepas, kali ni tak terlepas. Oh ya dalam felda ni ada lebih kurang 4.5++ penduduk tau. Hang bayangkan? Kalau kes naik lepastu, hang tau dah kat mana.

Kali ni staff KKM buat tak sesakit aku kena masa pertama kali. Tapi kali ni dua lubang hidung aku dia qodok. Dan tekak. Aku simpan sini gambar untuk kenangan. Habis covid nanti aku nak ingat semula. HEHE.

Tila cakap faham kalau duduk dalam rumah jadi cerah, tapi pasaipa mata pun hilang? HAHA. Ni muka lepas swab. 

Sting aku yahuuu

Caked awaaa

Sayy aaaaa

Kejap kejap gatai hidung

Begitulah kisah aku di sini. Patut aku guna hashtag #DiariPKPJannah. Haha. Okay # ni untuk aku ye.

Untuk awak semua, kalau kena swab, ada gejala ke apa, jangan takut. Bagi kerjasama untuk KKM. Depa akan bantu kita. Sakit tu biasa tapi tak sesakit kena tinggal pakwe kan? HAHA.

Yang lain tu, please stay safe! Amalkan penjarakan sosial, jangan dok tempat sesak dan jaga kebersihan. Hang ingat saja saja ka Nabi kita cakap kebersihan itu sebahagian daripada iman? Gittew.

Yang tepu,

Jannah Jelita. HEHE.


Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

No comments:

Post a Comment

Oh!Belog