02 December 2011

Lau Kana Bainana, Ya Rasulullah.

Assalamualaikum.

adoi. tengok. dah jarang-jarang pulak masuk blog. hehe. sibuk sangat kot. oh, tak nak citer banyak-banyak. nanti penat pulak hampa nak baca. aku paham perasaan hampa. sebab aku pun sama macam hampa gak. hehe. kita terus kepada apa yang aku nak cerita ya? weee. *FYI, wee tu lebih kurang yeee ! hehe. *



kenai dak sapa? ustaz Don lah. tak kenai lagi? pi cari kat pakcik google. hehe. aku memang kagu gila ngan ustaz ni. bagi aku, dia ada satu aura yang dapat membuatkan orang untuk terus dengaq dia bercakap. okey, tanbahan sikit. dia ni ustaz kolej aku lah. dia pernah ngajaq aku, subjek hafazan masa sem 1 dulu, sebelum dia jadi retis. bak kata member aku. hehe. bangga takpa kan? dia ustaz aku. sebenarnya mentoring aku petang ni digantikan dengan program ni. Ustazah merangkap mentor aku suruh pi. tak suruh pun memang nak mintak pi. ustaz ni pulak sekapai ngan aku, mean orang penang jugak la. hehe.

okey, kembali kepada tajuk utama lah yer ! *aku tak tulis lagi pun tajuk ni masa aku tengah taip entri ni*

sumpah ! tersentuh hati aku masa ustaz Don cerita pasai hijrah Rasulullah saw. bukan aku tak pernah dengar, mungkin kurang kesedaran dalam hati lagi kot. hampir menitis ayaq mata aku, tapi tahan jer la. :) betapa sayangnya Saidina Abu Bakar kat Baginda Rasulullah sampaikan beliau sanggup mendukung Baginda yang sudah luka kakinya naik ke atas Gua Thur. bukan tu saja, siap ribakan kepala Baginda sebagai bantal dan disengat kala jengking. Allahuakbar. kadang-kadan terpikiaq, ada lagi ka kawan, lebih tepat SAHABAT yang macam tuh? dan adakah aku boleh jadik macam tuh? Allahuakbar!

satu lagi, masa Baginda bersama Abu Bakar dalam perjalanan ke Yathrib ( Madinah ) di tepi persisiran pantai, seorang kafir musyrikin yang datang nak bunuh Baginda, tetapi Baginda tetap yakin dengan Allah, tidak langsung berpaling walaupun Suraqah tu betul-betul belakang Baginda, tunggu masa nak bunuh ja. tapi ALLAH ada bersama. Allah akan tetap menjaga kekasihNya. Subhanallah. akhirnya, Suraqah tu masuk Islam, atas keperibadian mulia kekasih Allah, Muhammad saw.

dan satu yang paling aku ingat, ustaz kata :
andai Rasulullah ada bersama kita, pasti Baginda akan mengajar kita agar JANGAN berhenti berdoa. Doa itu senjata orang mukmin.
 okey. aku rasa, cukup kot. kang aku cerita kan, mau nangis aku, tapi takpa, biar menangis kerana ALLAH dan RasulNya, jangan menangis kerana makhluk.
 p/s : andai rasulullah bersama kita, semua akan berpusu-pusu untuk berjupa dengannya, walaupun jauh mana pun. apatah lagi yang dekat. Allahuakbar!
jom la layan lagu Lau Kana Bainana, tema lagu dalam rancangan TV Al-Hijrah.

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

10 comments:

  1. baru2 je ckp pasal ustaz don ni dgn hosmet.
    salu tgk dia kt tv. hosmet pnh tny,
    manela org tv blh jumpa ustaz don ni ye?
    heheh..
    oh ye, antara tajuk utama.
    doa! saya setuju dgn kamu...
    couldn't disagree more
    :)

    ReplyDelete
  2. @hani

    ustaz ni sempoi je kan? heehehe. dia bdak mesir dulu ni. hebat kan depa? ada kawan dia yang cadangkan. dah rezeki dapat . jadi retis alhijrah terus. hehe. dia sangat rendah diri. :)

    ReplyDelete
  3. tak kenal lagi sape ustaz don tu sape.tapi nak try search lah.thank for the share.
    =)

    ReplyDelete
  4. tak kenal lagi sape ustaz don tu sape.tapi nak try search lah.thank for the share.
    =)

    ReplyDelete
  5. subhanaAllah, ustz ni kacak.. manis orgnya.. mood gatai mai dah..haha.. gurau je.. ape pn mg btol.. andai sje Rasulullah msih ada.. hmm.. rindunya pada Baginda ..

    ReplyDelete
  6. baru kenal ustaz ini.
    feeling gak gua bace lu ceramah .^^

    ReplyDelete
  7. ramai org kata seperti kalian kata ridu sama rasulullah s.a.w...andai saja kalau rasulullah s.a.w masih ada nescaya berebut rebutlah dan berpusu pusu org akan dtg pada baginda s.a.w...TAPI MANAKAH HAKIKATNYA...

    Hakikatnya walaupun baginda s.a.w dah tiada..sunnahnya diabaikan..ajarannya dilupa lupakan..

    Jgn sekadar berkata kata dan bermadah madah..hakikatnya setiap amalan umat baginda s.a.w akan dipaparkan kepada baginda s.a.w setiap hari isnin dan khamis...kalaulah baginda s.a.w masih ada mungkin baginda akan kecewa dgn umatnya yg telah jauh dari Allah s.w.t...

    satu lg hakikat yg kita kene faham...kalaulah baginda s.a.w akan kekal sampai ke hari ini dan sampai nak kiamat..maka tak kan digelar umat ini dengan "umat yg terbaik"...

    Umat ini digelar umat yg terbaik kerana satu tugas iaitu menyambung kerja baginda s.a.w sebaik sahaja baginda s.a.w wafat....

    wallahua'lam..

    ReplyDelete
  8. Lagu arab lau kana bainana memng best tau! >_<

    Allah sentiasa melindungi manusia ..

    Kalau Rasulullah berada dalam kalangan kita semula, itu satu rahmat yang tiada terhingga.. <3 <3

    ReplyDelete

Oh!Belog