14 January 2012

Kamu Nak SIAPA? TENTUKAN!

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Masih diberi kesempatan nak update blog. Kesian kat dia. Selalu kena tinggal. Bukan apa. Makin sibuk dengan urusan yang lebih penting, aku kira. Dengan due date menghantar assigment, projek, pembentangan, dan midterm. Oh, sangat memenatkan. Mengejar masa yang takkan pernah menunggu kita. Doakan aku supaya dapat bertahan lagi untuk sem ini ya?

Oh ya. Sekadar nak berkongsi dengan hampa semua lah. Time Mentoring petang semalam aku pegi join satu program, Lepak Santai bersama Ustaz Don. okey. Ustaz Don lagi. Ya, nak buat macam mana. Dia memang favourite aku. So, sapa-sapa agak takleh terima, bolehlaa tekan pangkah kat atas sinun. :D Tajuknya suka hati ustaz lah nak cakap apa kan. So, sebagai kesimpulannya * eh, tak cerita lagi na, baru nak masuk* ustaz cerita pasal jodoh kot. lebih kurang la. ada jugak pasai lain. yang banyak pasai ni la. hehe.


Apa yang ustaz cakap yang sempat aku salin dan semestinya yang menarik hati aku :

Memilih pasangan umpama menunggu bas ekspres.

Mesti tertanya kan, kenapa bas ekspres? bukan flight ka, kereta api ka? padahal bas tu mana ada bagi kita servis macam dalam kapal terbang kan? jawapan ustaz ringkas ja.

Kita menunggu bas yang PERTAMA, tetapi buruk. kita tak mau naik. jadik, kita tunggu pulak bas yang KEDUA. mungkin lebih cantik? MUNGKIN. YA, bas kedua memang cantik, tetapi penuh. maka terpaksa tunggu bas yang KETIGA pulak. Bas ketiga tu besar, TETAPI out of services pulak. Akhirnya, apa yang kita nak semua tak dapat. Melepas.

Manusia takkan pernah puas dengan apa yang dia ada. Kadang-kadang tak semua yang kita tunggu ataupun mahu, kita akan dapat. ini kerana ALLAH tahu yang terbaik untuk kita. Ya, HE knows the BEST for us.

Apa yang ditekankan kat sini, KAMU NAK SIAPA JADI PASANGANMU? TENTUKAN!

Mesti kita akan senarai banyak kan? yang paling penting, tanya hati, SIAPA yang kita nak untuk jadi imam/makmum kita kelak? Ayah/Ibu kepada anak-anak kelak? Ustaz pesan jugak, kalau ada yang dah berkenan di hati, katalah "AKU NAK DIA", then usaha. jangan dok pandang yang lain dah. InsyaALLAH. ALLAH akan bantu.


kesimpulannya disini, anda baca, anda tentukan. :)

notakaki : AKU TEKAD. AKU NAK DIA.

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

38 comments:

  1. memang terbaik la statement pasal bas ekspres tuu....hehe...:)

    ReplyDelete
  2. sgt memberi motivasi~
    pilihan di tgn kita~ =)

    ReplyDelete
  3. alhamdullliah,,,saya dah jumpa pasangan saya :)

    ReplyDelete
  4. saya dah jumpa "bas" saya. =)

    jawapan ustaz tu sama macam aku pernah dgr jgk pasal rumput paling cantik.

    pernah dgr tak?

    ReplyDelete
  5. mungkin dah jumpa bas untuk saya. hihi.

    p/s : saya bukan cikgu. ra je. kalau rajin mai baca page owner kat blog saya :)

    ReplyDelete
  6. klu naik bas tengok drivernya dulu..heheh

    ReplyDelete
  7. jannah...camna nk usaha ke arah itu..blh berikan cara yg terbaik menurut islam?

    ReplyDelete
  8. tentukan, dan usaha. i like :>
    sebijik mcm dgar ceramah bru ni. hehe. cuma bukan bas eksress aje ^^

    ReplyDelete
  9. thanx for sharing. ustaz tu memang best kan. :)

    ReplyDelete
  10. Kena hati2 pilih pasangan.... Hati2 pilih imam kita....

    ReplyDelete
  11. wah.. like.. betul lah perumpamaan macam bas espress tu.. ^^

    ReplyDelete
  12. heee
    suke2
    suke ustaz don..eh..
    hahahaa..suke dgn pengajaran die..kekeke


    begitulah kita dgn jodoh kan :D

    ReplyDelete
  13. ibarat mencari jagung di tengah ladang... ^_^

    ReplyDelete
  14. suke entry ni :) trima kasih ye sgh ziarah blog sy...

    ReplyDelete
  15. So,.... cik jannah kita ni nak siapa? Dah ada 'bas ekpress' yang cik jannah lepaskan ke tak sebelum ni? heheh.

    ReplyDelete
  16. wah... banyak pedoman tentang memilih pasangan...

    salam kenal dari kami sekeluarga...

    ReplyDelete
  17. yap! masa first taim baca pasal bas tu memang rasa dia lain macam.hu3

    ReplyDelete
  18. wah, entry yang menarik, blog ni pun lawa, keep up the good work! :D

    ReplyDelete
  19. terlalu mudalah aku nak berusaha carik laki. kena berusaha gigih dalam study dulu ni hhahaa

    ReplyDelete
  20. untungglahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh untunglahhhh untunglahhhhhh sis jannah:( keke

    ReplyDelete
  21. entry yang menarik! selamat brtemu jodoh :D

    ReplyDelete
  22. ustaz don kalau bagi ceramah mmg menarik hati utk dgr smpai habis!

    jodoh, mmg semua nak yg terbaik. persoalannya, baikkah kita utk mendapat yg terbaik??

    suka dgn statement bus express. huhu~

    ReplyDelete
  23. benar tu,,,besttt entry neh...

    semuanya d tangan kita kan..siapa pilihan kita...

    ReplyDelete
  24. Pilihlah yang terbaik dan jangan terlalu memilih.. < erkk. ayat apakah ini..

    ReplyDelete
  25. pernah terbaca pasal bas ekspres tu masa sekolah. Ya, Allah sentiasa ada buat kita dan aku percaya; orang yang baik untuk orang yang baik. ;)

    ReplyDelete
  26. nice one! betul semuanya. and dun 4get to pray hard too =)

    ReplyDelete
  27. jom shopping sini...=)

    http://nswchatekgaleries.blogspot.com/

    ReplyDelete
  28. ada terkena dgn ayat Ustaz Don di situ. huhuhu

    ReplyDelete

Oh!Belog