08 October 2013

Kawan Dunia Nyata atau Dunia Maya?

Bismillah.

Alhamdulillah. Dah boleh berbahagia nak online, nak update blog, nak buat apa-apa saja la. Dah boleh dah boleh. Tapi sebenarnya boleh tahan bosan juga tak buat apa-apa ni. Dok krik krik jugak aku. HAHA.

Okaylah. Boleh mengaku kan rindu nak buat FYP? Rindu nak tension sebab study? Rindu nak ke kelas dan presentation dan tidur masa ustaz/ustazah ngajar? HAHA. R-I-N-D-U.

Aku perasan satu benda la, dah lama aku perati. Dan kali ni aku rasa terpanggil nak kongsi. Pasal kawan. Bila kau berkecimpung, amboi, dengan dunia maya ni, aku tengok ramai beno berbulatbulat [dibaca : circle] bagai. Aku tak faham kenapa mesti ada puak semua tu?

Mungkin di sini, kita nak kenal kot, mana kawan mana lawan. Contoh kalau si A bergaduh dengan si B, masa tu kita nak tengok apa si C, D , E, F sampai Z buat. Adakah dia nak turut serta back up geng masing-masing dan terus tak kawan dengan musuh kawan depa, atau dia akan duduk diam, perhati dan buat macam biasa, atau dia akan cuba leraikan pergaduhan. Open table omputih kata.

Tapi selalunya, ramai yang pesen bermuka-muka. Depan kita kemain macam malaikat, puji tinggi langit ketujuh. Belakang kita, tu diaaaa. Dia punya kutuk, makan dalam. Selalunya lah. Bukan semua macam tu.

Jadi, ada beza kawan dalam dunia realiti dan kawan dengan dunia maya ni. SERIUS. Aku curi sikit ayat daripada kawan aku. Masa ni kami sedang semangat memerah otak untuk memberi pendapat masing-masing. Okay, aku tipu. Dia ja cakap, aku angguk ja.

Bila kawan dengan dunia nyata ni, in real life orang kata, dia lain. Bila jenis tikam belakang atau pesen suka buat khianat ni, kita nampak, direct. Kita boleh terima lagi dan kita boleh tahan sabar lagi. Kawan yang di dunia nyata ni juga, sah sah la lebih realiti. Habis kuat dia suka menipu pon takmau orang tengok dia rendah. Atai dia gila. Imaginasi TINGGI.


Bila kawan yang kita kenal melalui dunia maya ni, sebaiknya, pandangan aku, lebih selesa kekal dengan dunia maya. Tak sesuai dibuat kawan dunia nyata juga sebab dia punya situasi akan berbeza. Sangat berbeza. Kebanyakan orang yang di dunia maya ni, dia banyak yang palsu. Ini juga berdasarkan beberapa bahan bacaan dan kajian aku baca. Palsu. Okaylah. Fake. HAHA.

Bila kita kenal dia in real life, tak mustahil kita atau dia sendiri akan tak suka dengan perangai sebenar kita/dia di dunia nyata. Tak percaya, cuba la. Ajak lepak, lepas tu kau tengok, mana yang akan terus jadi kawan kau.

Kenapa aku cakap macam ni sedangkan dalam Islam mengajar kita untuk berkenal-kenalan? Sebab aku rasa. Aku dah rasa apa aku cakap ni. Aku tak suka sebab sebab perkara kecik, small matter, sebab pesen bawak mulut, batu api, sebab cemburu, akan putus persahabatan. PUTUS.

Tahu apa hukum putuskan persaudaraan? Tahu apa hukum bawa mulut cerita kat orang? Tahu apa hukum mengumpat? 

Berdosa. 

Cukuplah dosa yang banyak terpalit kat aku, jangan diajak lagi aku menambah dosa. Ya, aku tahu, Islam mengajar kita untuk kawan dengan semua orang. Islam juga mengajar kita untuk tidak memilih orang nak berkawan. Tapi jangan lupa, Islam juga mengajar kita untuk tengok dengan sapa kita berkawan.

Aku kawan dengan semua orang, tapi bagi aku pilih sapa sahabat aku.

Kalau aku kenal kau dengan dunia maya dan kita dah mula menjadi kawan di dunia realiti, aku harap kau akan kekal jadi kawan dunia nyata aku. Hati-hatilah dalam dunia maya ni. Bahaya.

Cuma pesan aku, pada yang mendengar cerita buruk tentang aku dan kawan-kawan aku, mohon bertanya dahulu sebelum mula sebarkan cerita. Jangan terus mendengar sebelah pihak. Kita punya hak untuk memilih dan kami juga punya hak untuk memberi penjelasan.

Terima kasih untuk persahabatan yang telah kau hulurkan. Terima kasih kawan dunia nyata. Terima kasih kawan dunia maya. Engkau, kawan aku.

Titik.

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

2 comments:

  1. Posting yang memikat. Tapi jika kawan alam maya boleh berkekalan di alam sebenar apa salahnya ? Itu lebih manis bukan ? Salam kenal dan saya follower anda yang ke 1247

    ReplyDelete
  2. bila kita berjaya, kawan2 kenal siapa kita. bila kita jatuh, kita kenal siapa kwan2 kita :)
    entry> http://officialbudaksedih.blogspot.com/2013/10/doodle-muslimah-pertama-kali.html

    ReplyDelete

Oh!Belog