23 January 2014

Hargai Aku

Bismillah.

Terpanggil nak menaip sesuatu di laman kanvas maya ni. Itupun setelah aku baca blogpost kawan aku yang dulu kala tu, aku rasa seperti erm erm, cemana nak kabo tah. Okay, tolak tepi sikit kerja ni. Tunggu kejap, sementara nak habiskan waktu kerja dan ada wifi free ni, guna sat. HEHE.

Harga.

Ya, bukan nak kabo pasal price tag tu, tapi pasal penghargaan-menghargai-hargai dan lain lain maksud yang seumpamanya lah. Faham kan? Kita ni, bila benda tu kita punya atau kita dapat dengan senang tanpa sedikit pon kesusahan, bila benda tu ada depan mata, bila benda tu kita ada, kita SUSAH sangat nak hargai. SUSAH. Haa, yang menaip ni pon sama je. Sama.


Biasa. Itu manusia. Kadang-kadang aku terfikir, kenapa kita susah benar nak hargai seseorang atau sesuatu tu bila ada depan mata? Adakah sebab kita ingat dia boleh tahan lama dengan kita atau dia takkan hilang dari kita? Atau sebab kita dah jumpa sesuatu yang lebih baik?

Sebagai contoh yang tak dihargai ni, bila kau ada pasangan yang molek baik dan boleh kata okayla, kalau ikut kau tu dah dikira sempurna sangat la tu, tapi kau masih juga nak cari lain. Atau kau buat dia macam dia tu tak berguna dan kayu. Macam dia tu hanya persinggahan. Mana boleh macam tu. Dia pun ada perasaan jugak. Kan? Manusia. Manusia.

Contoh lain, aku berfikir, aku tak ada ayah. Dan aku teringin sangat nak ada ayah. Tapi, cuba fikir, bagaimana pulak yang ada ayah tapi ayah dia tak hargai anak-anak atau keluarga dia? Tak ke sedih. Ish, sedih sedih. Mana boleh mcm tu. tak boleh.

Itu pentingnya. Hargai. Tolonglah hargai dan bersyukur apa yang kau ada. Dan, layan la lagu Hargai Aku ni. Untuk hampa.

 

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

No comments:

Post a Comment

Oh!Belog