12 December 2017

Tutorial Design Photobook Dengan Photobook MY

Cak? Fuh fuh dah berhabuk blog kita. Sorry, got no time nak taip panjang-panjang macam dulu. But, tonight saja gigih siapkan satu tutorial macam mana nak edit dan design photobook guna apps photobook laa kan! Ini pun sebab dah janji (yeke janji HAHA) dekat a few tweeps yang tanya pasal macam mana nak buat. Nak explain satu-satu aku malas nak ulang so here you go. Tak tahu boleh tanya kat komen atau kat Twitter aku : @jannahahahaha. So you guys can credit me lepas dah baca k. LOL penat k aku menaip nak SS bagai lagi. Jadi, baca betul-betul.

Comel je kan? Cukuplah aku nak buat simpanan aku je kot.
1. BELI BAUCER/KUPON DEKAT SHOPEE/LAZADA PHOTOBOOK MALAYSIA

Yang PALING UTAMA, awak semua perlu beli kupon yang berharga RM1 di Shopee atau Lazada melalui Photobook. Kalau tak faham, buka apps shopee sekarang dan search Photobook Malaysia. Ye la aku dah tolong carikan. Korang klik je nanti keluar ke link sana. Malas eh kome? HAHA ala gurau! Akan keluar nanti, beli yang RM1. Kalau harga sebenar mahu RM79, tapi dengan ada baucer kod ni awak just bayar kos pos laju saja. Kalau takdak kod ni awak kena bayar harga asal.
Untuk perhatian, offer ni untuk photobook yang saiz fun size je iaitu 6x6. Yang lain tu harganya bukan RM1 ye. Tapi ala tengokla sendiri berapa photobook tu offer. Ikutlah tapi post ni aku buat untuk photobook 6x6 yang RM1.

Pastu nanti check emel ye, ada kod baucer. Ya, kod itu yang penting. Simpan dulu sat. Nanti nak guna.

2. PERGI KE WEBSITE PHOTOBOOK MALAYSIA

Cari photobook dan pilih yang fun size ye. Jangan silap okay? Klik sana dan, mulakan design anda! Dan buat la tunggu lagi. Masa ni korang godek-godekla. AKu pon tak ingat sangat dah sebab aku terus je masuk website yang nak edit tu. Boleh pilih nak blank atau template siap dah ada k.

Satu lagi website Photobook yang save segala projek kita : Photobook Store. So dari sini korang boleh tengok mana mana projek yang dah buat.

Aku kasi korang tengok contoh editing ye dalam tu.

Ini dia STORE hampa.
Pilih online Project tu ye?

Tu semua aku guna baucer tu la beli dan bayar postage saja RM8. LOL. Ni harga dah termasuk pos.


Okay. AKu bagi secara ringkas je lah cara ye?

1. Pilih dan letak la berapa banyak korang nak sebab korang akan jadi excited nak letak banyak gambar ataupun kering idea haha. Tu saja.
2. Yang kanan muka depan yang kiri muka belakang. Yang no 3 bawah tu muka surat korang.
3. Atas nombor dua tu, haaa godekla sendiri. Hehehe. Layout korang boleh tukar ikut suka korang.
4. Selepas selesai semua, tekan butang ORDER hujung kanan tu ye dan ikutlah arahan. Sebelum payment tu akan ada kotak untuk Voucher ke Coupun entah. Korang masukkan yang korang dapat dalam emel yang warna merah tu dan REDEEM.
5. Bayar postage dan sila bersabar dalam sehari dua. HAHA.

Contoh muka surat 4-5
Ni yang korang nak design kena sign in berkali kali eh geram jugak aku haha
 Rasa dah selesai. Kalau tak faham sila mention di Twitter @jannahahahaha ataupun Page FB : Blog Cik Jannah. Sementara tu pergilah beli baucer tu banyak banyak Lazada Shopee tengah sale. Hehe

Mekasih!

Suka Tak? Suka Kan? Kan? Cer Tinggal Komen Satu. :)

9 comments:

  1. hye nk tnya utk bayaran tu kene pakai on9 banking or bank in pon bole ?

    ReplyDelete
  2. voucher code ni ade exp ke ?

    ReplyDelete
  3. boleh save tak kalo dah buat stgh jalan?

    ReplyDelete
  4. Saya sign in kan. Ada Bcard number. Apa tu? Boleh explain x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bcard tu yang kumpul point tu. tak wajib pon. boleh baca sini ye https://www.binfinite.com.my/

      Delete
  5. Bayaran utk pos dkt web tu kan. Byr online apa? Paypal ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. bayar online pon boleh. paypal boleh juga rasanya

      Delete

Oh!Belog